dailyvideo

Apa Kelebihan Memasang Meta Tag?

Bagi pengemar atau kaki blog yang ambil berat tentang web/blog mereka, mereka sentiasa memerhatikan dan meneliti naik turun web/blog rangking mereka di search engine. Penilitian ini dibuat bukan kerana hal-hal yang remeh temeh, tapi agar dapat meningkatkan rangking mereka dalam kedudukan yang stabil, yakni bermaksud berada sekurang-kurangnya dalam top 20 di search engine terutama di Google search.

Kebaikkan dalam berada di top sedimikian adalah pelawat akan senang mencari di index awalan di search engine mengenai maklumat yang hendak mereka cari, mengikut kajian, pelawat akan sentiasa mengklik web/blog yang akan berada di top 10. Mereka percaya maklumat yang mereka cari merupakan maklumat yang sudah semestinya ada. Seperti contoh, pelawat mencari maklumat 'Naruto', cuba anda lihat di search engine, berapa banyak site yang keluar, tentu anda tidak mahu melihat kesemuanya, dan anda ingin lihat yang di page pertama search engine yakni top 10.

Web/blog yang ramai pelawat dan banyak mengklik dalam site berkenanaan sememangnya diakui bahawa mereka tergolong dalam top 10 keatas di search engine. Ini merupakan satu hasil yang berjaya dalam bidang perniagaan internet, seperti menerik ramai pelabul datang untuk melabur. Page yang banyak di-view, secara automatiknya akan berada di top 10 mengenai artikel tersebut. Artikel yang menarik dan membina selalunya mendapat perhatian pelawat.

Jadi apa itu meta tag? meta tag adalah seperti rakan kamcing kita dengan search engine. Tidak kira pelawat ramai datang dan page kurang di-view, percaya or tidak page yang tidak diview itu akan berada di top 10 kerana anda mempunyai pelawat yang ramai. Tidak semudah yang di sangka, tapi senang untuk dibuat. Lihat sahaja search engine carian seperti perkataan 'yahoo'. Top 1 akan kelebihan lebih berlainan daripada yang lain, apa kelainannya? lihat gambar di bawah;



Bagaimana? menarik bukan berada di top 1?
tapi tidak semuanya berada di top 1 kelihatan sebegitu, mengikut pendapat yang nampak sedemikian adalah ramai pelawat, page view yang banyak dan memasang meta tag, ini bergantung kepada penerimaan search engine kepada site tersebut, namun jika anda memasang meta tag, peluang anda mendapat sedimikian dalam 80%.

Jadi ingin pasang meta tag di blog anda? tidak susah tapi cuma creative sikit.

Ikuti langkah-langkah mudah ini:
1. Login ke blogger
2. Pergi ke 'layout'
3. Klik bahagian 'edit html'
4. Cari bahagian 'b:include data="blog" name="all-head-content"' di sebelah atas
5. Selepas itu, edit dan copy kode dibwah selepas kode di number 4.

<meta content="Tema blog anda, tidak lebih 150 perkataan" name="description">
<meta content="kata kunci yang sesuai site seperti perniagaan, internet. Pastikan setiap kata kunci diselangi dengan koma" name="keywords">
<meta content="Nama Anda" name="author">
<meta content='noodp' name='robots'/>
<meta content='INDEX, FOLLOW' name='ROBOTS'/>

Tema anda akan kelihatan seperti no.1 di bahagian gambar di atas. Manakala kata kunci akan kelihatan seperti no.2 . Ini bergantung kepada search engine dalam masa seminggu or lebih, jadi anda kena selalu jenguk2 untuk periksa.

6. Dan save template.
7. Selesai.

Posted by Admin on Friday, October 31, 2008. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

2 comments for �Apa Kelebihan Memasang Meta Tag?�

  1. Anonymous

    Nice blog ... Like it .
    Visit my web n leave some comments for improvements . Thanks a lot !

  2. Anonymous

    me again ... leaving u my url

Leave comment

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery